Ryszard Wagner - jedna z najgłośniejszych postaci muzyki i dramatu muzycznego w XIX wieku - był i nadal jest przedmiotem skrajnych opinii, od uwielbienia przez ostrą krytykę po czasowy niebyt za wykorzystywanie jego sztuki w czasach nazizmu. Opery i dramaty Wagnera wystawia się jednak na całym świecie, z czym nie idzie w parze znajomość jego pism i poglądów. Tymczasem akurat w tym zakresie dokonuje...
Od dwudziestu lat jestem fanką Upiora Opery (1910), powieści Gastona Leroux, filmów, musicali i innych konkretyzacji mniej lub bardziej artystycznych, powstałych na jej podstawie. Bezpośrednim bodźcem do napisania tej książki stała się dla mnie prowadzona w naszym kraju kampania przeciwko ludziom uznanym za innych i obcych. Erik-Upiór Opery, naznaczony genetyczną deformacją twarzy i ukrywający się...
Tytuł Fenomen opery wskazuje nie tylko na to, że opera jest zjawiskiem, ale również sugeruje treści wartościujące. Autorzy są wielbicielami sztuki operowej i zgadzają się z opinią, że jeśli muzyka jest dobra, fabuła interesująca, śpiewacy wybitni, ich gra poprawna, a scenografia ciekawa, to spektakl operowy jest wyjątkowym widowiskiem artystycznym. Adaptując w swej analizie koncepcję dzieła literackiego...
Publikacja pochodzi z bazy Polskiej Biblioteki Internetowej.
Książka cyfrowa została przygotowana w najwygodniejszym formacie ePub, który umożliwia komfortowy odczyt na większości czytników e-booków na świecie wspierających standard ePub oraz w aplikacjach mobilnych na telefonach, tabletach itp. Format umożliwia intuicyjną zmianę układu tekstu, powiększania i pomniejszania rozmiaru czcionki.
Ciesz...
Prezentowany tom zawiera prace polskich i zagranicznych autorów poświęcone librettu Czarodziejskiego fletu oraz jego polskie tłumaczenie. Napisany przez Emanuela Schikanedera i naznaczony specyficznym politycznym i intelektualnym klimatem józefińskiego Wiednia tekst jest bez wątpienia ważnym i ciągle intrygującym dokonaniem nie tylko austriackiego, ale także i europejskiego oświecenia. Dzięki muzyce...
Opera w dwóch obrazach Władysława Żeleńskiego z librettem Ludomiła Germana z 1900 roku. Akcja opery rozgrywa się w Tatrach w XVIII wieku. Główne postacie to herszt zbójników, Janek, jego narzeczona, dzika i porywcza Marynka, zbójnik Stach i jego narzeczona, słodka i łagodna Bronka. Janek obdarza zainteresowaniem zakochaną w nim Bronkę, która pielęgnowała go w chorobie. Prowadzi to do dramatu - zazdrosna...
Druga część opracowania poświęconego polskim kontaktom z teatrami azjatyckimi. Część pierwsza zawiera szczegółową kronikę, dokumentującą wizyty twórców i zespołów z Chin, Japonii, Indii czy Indonezji w Polsce. Studia zebrane w niniejszym tomie obejmują takie zagadnienia, jak: polska recepcja opery pekińskiej i japońskiego teatru nō, wizyty zespołów kabuki i współczesnej „opery dziewczęcej”...
Dzieło Julesa Claretie. Claretie to francuski literat, dziennikarz, był korespondentem wojennym podczas wojny francusko-pruskiej. Claretie napisał także trzy opery do muzyki Jules Massenet; La Navarraise, oparty na powieści La Cigarette, napisanej z Henrim Kainem, Teresa i Amadis. Prace zostały rozpoczęte przez Masseneta w 1895 roku, lecz wstrzymane i zakończone dopiero w ostatnich latach jego życia....
Gioacchino Rossini (ur. 29 lutego 1792, zm. 13 listopada 1868) - kompozytor włoski, twórca 39 oper. Mistrz stylu bel canto, szczególną popularnością cieszą się jego opery komiczne (Cyrulik sewilski, Włoszka w Algierze, Kopciuszek), choć również zyskał uznanie jako twórca oper seria (najwybitniejszym przykładem w tej dziedzinie jest opera Wilhelm Tell). Pisał również (zwłaszcza w późniejszym okresie)...
Alix Saint Croix zamierza odzyskać władzę w swoim kraju, której został bezprawnie pozbawiony. By uśpić czujność przeciwników, udaje, że interesują go tylko kolejne kochanki. Gdy w oko wpada mu Leila Verughese, właścicielka perfumerii w Paryżu, uwodzi ją, zaprasza do opery w Wenecji, a potem na wakacje na Karaiby. Niespodziewanie dla samego siebie traci głowę dla tej niezwykłej kobiety. Lecz wtedy ona...