Publikacja w przystępny, instruktażowy sposób, omawia regulacje zawarte w 5 najważniejszych rozporządzeniach wykonawczych do ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t. Dz.U. z 2015 r., poz. 121 ze zm.). Czytelnik znajdzie tu omówienie zasad dotyczących ustalania podstawy wymiaru składek za pracowników i zleceniobiorców, warunków prawidłowego stosowania wyłączeń składkowych,...
Ustalenie prawidłowej, comiesięcznej podstawy wymiaru składek za osoby zgłaszane do ubezpieczeń jest jednym z podstawowych obowiązków płatników składek. Praktyka wskazuje, że zagadnienia związane z prawidłowym oskładkowaniem przychodów sprawiają płatnikom liczne trudności. Ustalając możliwość zastosowania zwolnienia przychodu ze składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, płatnicy powinni przeanalizować...
MONITOR prawa pracy i ubezpieczeń to dwutygodnik przeznaczony dla księgowych, kadrowych oraz specjalistów ds. płac i rozliczeń. Znajdują się w nim konkretne rozwiązania dotyczące prawa pracy, ZUS i wynagrodzeń. Autorami naszego czasopisma są eksperci z PIP, ZUS, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, radcowie prawni, a także specjaliści z wieloletnim doświadczeniem zawodowym. MONITOR prawa pracy...
Korekty dokumentów ubezpieczeniowych ZUS - zgłoszeniowych i rozliczeniowych, dokonuje większość płatników składek. Przyczyną korekty stają się najczęściej błędy zarówno zidentyfikowane przez płatnika składek, jak i wynikłe podczas kontroli ZUS. Następstwem korekty tych dokumentów są zazwyczaj zmiany w zakresie naliczania wynagrodzeń, zasiłków i podatków.
Publikacja opisuje okoliczności, w jakich należy...
Każdy pracodawca codziennie spotyka się z problemami dotyczącymi np. zatrudniania pracowników czy ich zwalniania. Często okazuje się, że pewne problemy, na pozór błahe i łatwe do rozwiązania, w rzeczywistości stają się przeszkodami nie do pokonania. Każdy, kto na co dzień zajmuje się sprawami kadrowymi, wie, że takich przypadków w codziennej praktyce nie brakuje. Wątpliwości dotyczące odpowiedzialności...
Pracodawcy, którzy wysyłają (bądź dopiero zamierzają) pracowników za granicę stają przed szeregiem kwestii, które należy wziąć pod uwagę by wyjazd pracownika odbył się zgodnie z przepisami. Prawidłowe oddelegowanie pracownika wymaga zastosowania zarówno przepisów prawa pracy, podatkowych jak i ubezpieczeniowych. Najważniejszą jednak kwestią jest to, że wobec pracownika wykonującego pracę za granicą...