Tom zbiorowy, w którym znalazły się teksty reprezentujące zróżnicowane punkty widzenia na tytułowe zagadnienie: od fundamentalnych problemów filozoficznych, koncentrujących się na kwestii statusu ontologicznego obrazu, reprezentacji i wirtualności – po refleksje nad możliwościami działań artystycznych w nowych środowiskach medialnych i interpretacje konkretnych przykładów komunikacji w sieci.
Autorzy podejmują ogląd pojęcia wirtualności poprzez filozoficzne ramy myślenia o niej jako o cesze naszego poznania (Niepewność realnego: o nowoczesnym życiu w świecie iluzji, Podmiot w świecie pozoru, Fenomenologia światów wirtualnych), odnoszą się również wprost do kategorii nowych technologii (Postbiologiczne technociała: od ciała cyborga do ciała wirtualnego, Podmiotowość dzieła sztuki interaktywnej). Centralne miejsce zajmują teksty poświęcone próbom nowego definiowania statusu estetyki w obliczu zmian technologicznych (Sztuka cyfrowa jako wyzwanie dla estetyki, Interakcja czy sterowanie – polska sztuka XX i XXI wieku w dyskursie z odbiorcą, Twórczość literacka w sieci, Awangarda w cyberkulturze: między kontynuacją a zerwaniem) i koncentrujące się wokół problematyki komunikacyjnej i kulturowej narzucanej przez nowe technologie (Globalizm technicznej wszechpołączalności).