Compliance, czyli zgodność działalności prowadzonej przez bank z obowiązującymi przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi oraz przyjętymi przez bank standardami postępowania, to nie tylko podstawowy warunek bezpiecznego, stabilnego i ostrożnego zarządzania bankiem, ale także warunek dopuszczalności wykonywania przez tę instytucję jakichkolwiek usług i czynności. Od blisko dekady funkcja compliance w bankach, również w Polsce, przeżywa swój rozkwit i zaczyna zajmować należyte jej miejsce w systemie zarządzania bankiem. Niniejsza publikacja ma za zadanie przybliżyć ową funkcję w jej ogólnym zarysie, wskazać podstawowy sposób jej organizacji, podział zadań w strukturze organizacyjnej banku, a także podstawowe wątpliwości, jakie nasuwają się przy analizie tego zagadnienia. Jednocześnie, z racji ogólnego charakteru niniejszego opracowania, jego przedmiotem nie jest funkcja compliance w działalności maklerskiej (uregulowana stosownym rozporządzeniem Ministra Finansów1), albowiem ta została poddana szczegółowej analizie w odrębnym piśmie UKNF. Niniejsze opracowanie adresowane jest przede wszystkim do osób zajmujących się zawodowo lub naukowo zagadnieniem compliance w bankowości, w tym zwłaszcza do pracowników komórki compliance, komórki audytu wewnętrznego oraz osób pełniących kierownicze funkcje w banku.