Unihokej to jedna z najbardziej dynamicznie rozwijających się, a zarazem najmłodszych zespołowych gier sportowych. Niniejsza publikacja ma być vademecum nauczycieli wychowania fizycznego, instruktorów i trenerów, którzy pragną nauczać dzieci i młodzież gry w unihokeja oraz podręcznikiem dla studentów realizujących kurs podstawowy, jak również program w ramach specjalizacji instruktorskiej z unihokeja. Celem pracy było uporządkowanie i wzbogacenie wiedzy z zakresu nauczania gry w unihokeja, w tym: dostarczenie podstawowych informacji na temat zespołowych gier sportowych; opisanie struktury czynności ruchowej zawodników pola gry i bramkarza; podział i charakterystyka działań indywidualnych, grupowych i zespołowych w ofensywie; podział i charakterystyka działań indywidualnych, grupowych i zespołowych w defensywie; omówienie zasad indywidualnego i grupowego działania w ataku i w obronie; przedstawienie przykładowych ćwiczeń pozwalających na opanowanie niezbędnych umiejętności graczy w ataku i w obronie. Na tej podstawie zaproponowane zostały przykładowe ćwiczenia nauczające i doskonalące umiejętności graczy w unihokeju. Autor pragnie również podkreślić, że istotą pracy nauczyciela, instruktora czy trenera nie jest szkolenie, a edukacja gracza. Książka nie jest zbiorem (atlasem) ćwiczeń uwzględ-niających pełną systematykę i metodykę nauczania czynności ruchowych. Przedstawione ćwiczenia są tylko propozycją pewnych rozwiązań, które można wykorzystać w procesie nauczania i które mogą stanowić źródło inspiracji dla nauczycieli, instruktorów i trenerów w ich własnych poszukiwaniach. Szkolenie należy traktować jako kształtowanie prostych umiejętności i nawyków praktycznych, wymagających minimalnego przygotowania teoretycznego. Ważniejsza w pracy nauczyciela jest edukacja rozumiana jako ogół procesów zmieniających dzieci i młodzież stosownie do celów gry (Okoń 1987a).